मीरा कांत लगभग तीन दशक से निरंतर अपने कथा-साहित्य, नाटकों तथा कभी-कभार कविताई और निबंधों के माध्यम से सिर्फ़ हाशिए पर जगह पाने वाले निरूपाय मनुष्य की पीड़ा को नेपथ्य से मंच के बीचोबीच लाने में सचेष्ट हैं। संघर्षशील स्त्री और समाज की मुख्यधारा से छूटे हुए व्यक्ति इनके साहित्य की धुरी रहे हैं। यही कारण है इन्होंने उपेक्षित और प्रताड़ित नारी को केन्द्र में रखकर सृजन किया तो नाटककार भुवनेश्वर प्रसाद जैसी लगभग विस्मृत साहित्यिक प्रतिभा को याद करते हुए रचनात्मक जगत में विसंगतियों से जूझती प्रतिभाओं के दर्द को भी वाणी दी है।
इन्होनें कश्मीरी डायस्पोरा तथा शारीरिक और मानसिक रूप से पिछ्ड़े हुए व्यक्तियों की व्यथा को भी वाणी दी। इनका साहित्य सिर्फ़ ढर्रे से चले आ रहे मानव-संबंधों की कहानी नहीं है। वह मानव-संबंधों में व्याप्त सत्ता और अधिकार के संघर्ष के भंवर का सुराग भी ढूंढ़ता है।
मीरा कांत प्राय: गद्य लिखना पसंद करती हैं परन्तु किन्हीं अवसरों पर कुछ प्रसंग उन्हें इतना उद्वेलित व बेचैन कर देते हैं कि वे लम्बी कविताओं के रूप में भी उस दर्द की कहानी को काव्यात्मक सुरों में पेश करती हैं। उनकी इधर लिखी दो कविताओं में एक असम के संदर्भ में देश की सामाजिक-राजनैतिक शोषणकारी व्यवस्था को चुनौती देती है तो दूसरी कविता मर्द की निगाह में औरत की रूढिवादी छवि को खुलकर ललकारती है।
इधर वे रहस्यवादी मीरा घोषित की जाने वाली महादेवी वर्मा के प्रखर पत्रकार रूप को सामने लाने का उद्यम कर रही हैं। उनका एक लम्बा शोध लेख नेशनल बुक ट्रस्ट द्वारा प्रकाशित पुस्तक का एक हिस्सा है।
मीरा कांत के नाटक देश के कई विश्वविद्यालयों और राज्य स्तरीय महाविद्यालयों में स्नातक और स्नातकोत्तर पाठ्यक्रमों का हिस्सा भी हैं।
मीरा कांत से साक्षात्कार:
-
नाटककार की रंगयात्रा श्रृंखला में... - Uma Jhunjhunwala | Facebook
-
Samananta... - Samanantar Intimate Theatre : समानांतर इलाहाबाद (facebook.com)
-
Gyaan Adab Centre - Ek Mulakat lekhika Meera Kant ke saath | Facebook
For more than three decades now, Meera Kant has incessantly endeavoured to bring to centre-stage the muffled voices of the marginalised through her fiction, plays and occasionally, long poems and articles. The strife torn woman in search of heridentity and the less fortunate, left out of the main stream of the social hubble bubble, is the leit- motif of her literature.
Meera Kant’s creative journey has traversed the undulating inner world of the ever struggling woman and the stumped ordinary mortals, bereft of their right to live with dignity. The text and sub-text of her writings give vent to the unsung and unheard dirge of the hapless miserable, which in turn transforms itself into haunting reverberations in the psyche of the readers.
The profound and well knit prefaces of Meera Kant's plays Ihamrig, Bhuvaneshwar Dar Bhuvaneshwar, Huma Ko Ud Jane Do, Ant Haazir Ho and Prem Sambandhon Ki Kahaniyan has been written by Dr. Sushma Bhatnagar which make forays into the inner world of these creative endeavours and provide a deep insight into their dramatic sub-text.
Born in 1958, Srinagar, Meera Kant has completed her MA from the University of Delhi and PhD from Jamia Millia Islamia. Her research thesis was on Antarrashtriya Mahila Dashak Mein Hindi Patrakarita Ki Boomika (Role of Hindi Journalism in the International Women’s decade). She was an Editor at the National Council of Educational Research and Training (NCERT), New Delhi till October 2011 when she took voluntary retirement.
Some of Meera Kant's plays are part of the curriculum for graduate and post graduate courses in various Central and State level Universities.
Conversations with Meera Kant:
-
नाटककार की रंगयात्रा श्रृंखला में... - Uma Jhunjhunwala | Facebook
-
Samananta... - Samanantar Intimate Theatre : समानांतर इलाहाबाद (facebook.com)
-
Gyaan Adab Centre - Ek Mulakat lekhika Meera Kant ke saath | Facebook
Awards &
Recognition
-
Natsamrat Theatre Award ( Best Writer ) 2015, Natsamrat Theatre Group, Delhi.
-
Best Writer 2015 ( Second Prize ) of Abhivyakti Natya Manch, Shahjahanpur, UP for the play Ant Haazir Ho.
-
Mohan Rakesh Samman 2008 (First Prize) of Sahitya Kala Parishad for play Uttar Prashna.
-
Sarvshreshtha Kathaanak Award 2006 of Nishtha Saanskritik Manch, Gurgaon,Haryana at the sixth All India Drama and Dance Mahotsav for the play Bhuvaneshwar Dar Bhuvaneshwar.
-
Sahityakar Samman 2005- 06 of Hindi Akademi, Delhi.
-
Ambika Prasad Divya Smriti Puraskar 2004 for the novel Tatah Kim.
-
Mohan Rakesh Samman 2003 (First Prize) of Sahitya Kala Parishad, New Delhi for the play Nepathya Raag.
-
Seth Govind Das Samman 2003 for the play Ihamrig.
-
First prize for the story and script of a 60-minute film Aisa Ho To Kaisa Ho in a national competition sponsored by the Ministry of Health & Family Welfare, Government of India, 1992.
Works of Meera Kant
FICTION
Novels
Completed by Meera Kant
Short Story Collections
Children's Books
RESEARCH
TRANSLATIONS
English Translation of Plays
-
In The Wings (Nepathya Raag)
Sahitya Akademi's Journal 'Indian Literature', May-June 2004.
Translation by Manu Vikraman. -
Heard But Never Seen (Shrooyate Na Tu Drishyate/Kandhe Par Baitha Tha Shaap)
Sahitya Akademi's Journal 'Indian Literature', Jan-Feb 2007.
Translation by Manu Vikraman)
-
Summon the End (Ant Haazir Ho)
Mahatma Gandhi Antarrashtriya Hindi Vishwavidyalaya’s journal, ‘Hindi’, Jan-March, 2011. Translation by Vandana R Singh.
English Translation of Fiction
-
Paper Bastion and Other Stories (Short story collection)
Rupa Publications India Pvt. Ltd,2011. Translation by Ranjana Kaul
-
Offerings of Memories (Smriti Pind, Short story)
Indian Council for Cultural Relations’ journal ‘Indian Horizons’, Oct-Dec, 2008. Translation by Ranjana Kaul -
The Veiled One (Rooposh, Short story)
‘Fear Factor: Terror Incognito’, Picador India, 2009.
Translation by Meenakshi Bharat -
Dhampur (Short story)
Mahatma Gandhi Antarrashtriya Hindi Vishwavidyalaya’s journal, ‘Hindi’, July- Sep, 2009.
Translation by Ranjana Kaul
English Translation of Poem
-
Disrobe Me What You Will!(Tum Kya Nirvastra Karoge Mujhe)
Imphal Free Press, 2 July 2006, Translation by Suhasini and Manu.
Translation in Indian Languages
-
Uttarprashnam (Play)
Sahitya Bhandar, Allahabad, 2016. Translation in Sanskrit by Dr. Surendra Pal Singh. -
Huma Ko Parwaz Karne Do (Play)
Educational Publishing House, Delhi, 2013. Translation in Urdu by Perwaiz Shaharyar. -
Shrooyate Na Tu Drishyate (Play)
Vibha Prakashan, Allahabad , 2013 Translation in Sanskrit by Dr. Surendra pal Singh. -
Nepathya Raag (Play)
Ajeya Enterprises, Rajarajeshwari Nagar, Bangalore, 2012 Translation in Kannada by R. P. Hegde. -
Shooyate Na Tu Drishyate (Play)
Emesco Books Publication, Hyderabad, 2012. Translation in Telugu by
Dr. R. Sumanlata. -
Kaagazi Burj (Short story)
Mobahisa, Vol 8, Isssue No 31, 2009. Translation in Urdu by Manzar Kaleem. -
Kaali Barf (Short story)
‘Uttam Anuvad’, Diwali issue 2009. Translation in Marathi by Vasudha Sahesrabudhe -
Shrooyate Na Tu Drishyate (Kandhe Par Baitha Tha Shaap) (Play)
‘Nav-anushtubh’, September-December 2007. Translation in Marathi by Ramesh
Salunkhe. -
Nepathya Raag (Play)
To be published in Marathi shortly. Translation in Marathi by Ramesh Salunkhe.
Literary translation from Kashmiri to Hindi
-
Lal Dyad – Hindi translation of Kashmiri saint poetess’ selected works by Meera Kant, incorporated in NCERT’s Hindi Textbook, Kshitij for Class IX.
Research on
Meera Kant's Work
PhD Research Thesis
Meera Kant ke Naatakon ka Charitragat Addhyan, Shri Havagi Swami College Udgir, Latur,
Maharashtra, 2019.
Ikkisvin Sadi ki Pratinidhi Mahila Natakkaron Nadira Babbar evam Meera Kant ki Naatya
Kritiyon ka Tulnatmak Addhyan, Rashtrasant Tukadoji Maharaj Nagpur University, Nagpur,
Maharashtra, 2017.
Stree Prashn aur Meera Kant ke Naatak, Faculty of Arts, University of Delhi, 2015.
Meera Kant Ka Vayaktitva evam Krititva : Ek Anusheelan, Usmania University, Hyderabad,
2011.
राष्ट्र संत तुकड़ोजी महाराज नागपुर विश्वविद्यालय, नागपुर से ' इक्कीसवीं सदी की प्रतिनिधि महिला नाटककारों नादिरा बब्बर एवं मीरा कांत की नाट्य कृतियों का तुलनात्मक अध्ययन ' विषय पर 2017 में शोध सम्पन्न।
हावगीस्वामी काॅलेज उदगीर, लातूर, महाराष्ट्र से ' मीरा कांत के नाटकों का चरित्रगत अध्ययन ' विषय पर 2019 में शोध सम्पन्न।
डाॅ बाबासाहेब आंबेडकर मराठवाड़ा विश्वविद्यालय, औरंगाबाद से ' मीरा कांत का नाट्य साहित्य : संवेदना और शिल्प ' विषय पर शोध जारी।
शिवाजी विद्यापीठ, कोल्हापुर, महाराष्ट्र से ' मीरा कांत के नाटकों में पात्र निरूपण ' विषय पर शोध जारी।
महाराजाज़ काॅलेज, अरनाकुलम,केरल से ' मीरा कांत की रचनाओं में स्त्री विमर्श ' विषय पर शोध जारी।
बनस्थली विद्यापीठ, राजस्थान से ' मीरा कांत के कथा साहित्य में युग- बोध ' विषय पर शोध जारी।
श्री हावगीस्वामी
तुकडोजी
सावित्रीबाई फुले पुणे विश्वविद्यालय, पुणे से 'मीरा कांत के साहित्य में नारी अस्मिता का संघर्ष ' विषय पर शोध जारी।
Research Work in Progress
Meera Kant ka Naatya Saahitya : Samvedana aur Shilp, Dr. Babasaheb Ambedkar
Marathwada University, Aurangabad, Maharashtra.
Meera Kant ke Naatakon mein Paatra Nirupan, Shivaji Vidyapeeth, Kolhapur, Maharashtra.
Meera Kant ki Rachanaaon mein Stri Vimarsh, Maharaja College, Ernakulam, Kerala.
Meera Kant ke Katha Saahitya mein Yug- Bodh, Banasthali Vidyapeeth, Rajasthan.
Meera Kant Ke Sahitya Mein Nari Asmita Ka Sangharsh, Savitribai Phule Pune University,
Pune.
M.phil Dissertations
Meera Kant ke Upanyaas Ek Koi Tha Kahin Nahin- Sa mein Naari Chetana, Savitribai Phule, Pune University, University of Pune, Maharashtra, 2017.
Meera Kant ke Naatak Ant Haazir Ho mein Stree Samasya ka Prashna', University of Delhi, Delhi, 2013.
Naari Chintan ke Aalok mein Meera Kant ke Naatak, Cochin University of Science and
Technology, Cochin, Kerala, 2010.
Ek Koi Tha Kahin Nahin- Sa Upanyaas Mein Chitrit Naari Chetana, Kurukshetra University,2010.
Dr Meera Kant Krit Nepathya Raag: Ek Anusheelan, Dr. BabaSaheb Ambedkar Marathwada University, Aurangabad, 2009.
Visthaapan Ki Samasya aur Meera Kant Ka `Kaali Barf', University of Delhi, 2009.
Meera Kant Ke Natak : Samvedana Evam Shilp, Vinayak Mission University, Salem, Tamil
Nadu, 2008.
Meera Kant ke Nepathya Raag mein Stree Prashna, Faculty of Arts, University of Delhi, 2007.